blank

 

blank





blankblank
 

Elina Rouhiainen

19. sunnuntai helluntaista

16.10.2017

19.sunn.helluntaista (Rakkauden kaksoiskäsky)

Mark. 12: 28-34 

Mikä voisi olla se nykyajan suomalaisen ja eurooppalaisen ihmisen peruskysymys, johon Jeesus Kristus haluaa olla vastaus? 

Mikä on syrjäytyneen nuoren peruskysymys: Tarvitseeko minua kukaan? Rakastaako minua kukaan? Onko minulle paikkaa maailmassa? Onko minulle tehtävää maailmassa? Olenko aivan turha? Osaanko mitään? Olisiko aivan sama, vaikka kuolisin pois? Välittääkö siitä kukaan? Olenko tarpeeton? Riitänkö kenellekään? Kelpaanko kenellekään? 

Nämä ovat tuttuja kysymyksiä oikeastaan kenelle tahansa. Onko kristinuskolla ja Jeesuksella vastauksia näihin kysymyksiin? Kyllä on. Jeesuksella Kristuksella on paljonkin annettavaa ihmiselle, jos me emme kavenna häntä vain syntien anteeksiantajaksi. 

Kun Jeesus kiersi Galileaa opetuslastensa kanssa, hän kohtasi ihmisen aina kokonaisvaltaisesti. Jeesus kyllä julisti syntejä anteeksi, mutta hän ei lähtenyt liikkeelle ihmisen synnistä. Jeesus kohtasi ihmisen peruskysymyksen, oli se mikä tahansa: pelko, ulkopuolisuus, häpeä, sairaus, turvattomuus, köyhyys, arvottomuus, erilaisuus. 

Kun Jeesus kohtasi kaupunkilaisten halveksiman Sakkeuksen, hän halusi ensitöikseen mennä aterialle Sakkeuksen kotiin. Hän antoi Sakkeukselle ihmisarvon ja osoitti hänelle ystävällisyyttä. Hän mursi halveksitun Sakkeuksen ulkopuolisuuden ja häpeän tunteen. Lopulta, kun Sakkeus oli saanut osakseen armoa ja hyväksyntää, hän tunnusti itse rikoksensa ja halusi sovittaa sen. 

Jeesus vastasi hyväksynnällä Sakkeuksen ulkopuolisuuden ja häpeän tunteeseen. Synnistä ehdittiin puhua sitten myöhemmin. 

Ajattelen, että myös suomalaisella ihmisellä voi olla jokin aivan muu kysymys mielessä kuin synti ja rakkauden kaksoiskäskyn täyttäminen, kun hän kaipaa Jumalaa ja hakeutuu Jeesuksen ristin luokse. 

Jeesus Kristus on kyllä rakkauden kaksoiskäskyn täyttäjä ja syntien sovittaja, mutta kärsivä Kristus on myös vastaus ihmisten mitä moninaisimpaan hätään. Hänelle mikään inhimillinen ei ole vierasta.   

Me saatamme tarjota väärään vastausta väärään kysymykseen, mutta Jeesuksen vastaus ihmisen hätään on aina oikea. 

Ihmisiä rakastava Jumala on kiinnostunut koko ihmisestä – hän on kiinnostunut muustakin kuin synnistä. Jeesus tuli antamaan elämän – yltäkylläisen elämän.  






Artikkelit (6 viimeisintä)

Saarna Metsämaan sadonkorjuun kiitosjuhlassaRiva Szarek - 29.10.2017

20. sunnuntai helluntaistaAri Pääkkönen - 22.10.2017

19. sunnuntai helluntaistaElina Rouhiainen - 16.10.2017

14. sunnuntai helluntaista: LähimmäinenRitva Szarek - 10.9.2017

Saarna 11. su helluntaistaJanne Rauhala - 23.8.2017

Teknisiä ongelmia. Ei nettisaarnaa.Janne Rauhala - 25.6.2017

Näytä arkisto

blankblank

©  Loimaan seurakunta - Seurakuntapalveluiden virasto Puh. (02) - 776 4400 Fax. (02) - 776 4438  Avoinna ark. 9-13(ei ke) 
Sivuston toteutus Trival Oy